Slávy dcera

Strávila jsem shodou náhod delší dobu mimo kancelář a ač jsem hodně pracovala, měla jsem možnost si uspořádat svůj den podle potřeby a práci prokládat údržbou domácnosti, vařením a uklízením. A všechny tyhle činnosti jsem vydatně doprovázela rozhlasovou četbou a rozhovory na Radiožurnálu a na Plusu. Už dlouho jsem se necítila tak intelektuálně saturovaná!

Jednou z důležitých knih, které jsem takto vyslechla byl nedokončený esej Václava Černého Vývoj a zločiny panslavismu, který vznikl v padesátých letech, ale svou relevanci a zajímavost má i dnes. Černý v něm popisuje jednak všeslovanské tendence v Česku (třeba Palackého austroslavismus), ale také tři generace panslovanismu ruského, který se od bratrské, až romantické idey posunul k utilitárnímu výkladu panslovanismu, který hraničí s panrusismem a ruskými imperiálními zájmy. Mnohé z toho se probouzí a znovuoživuje i dnes... na proruských serverech, v kultu Nočních vlků a v novém českém rusofilství některých kruhů.